Dvir Demand Law-Firm

נהיגה ברכב ללא ביטוח חובה או מקיף

כל נהג בישראל חייב להבין כי נהיגה ברכב ללא ביטוח חובה וביטוח מקיף, מעמידה אותו במצב שמסכן אותו ברמה הכלכלית והמשפטית, כשנהיגה ללא ביטוח חובה אסורה בחוק ובגינה ניתן להיענש.

במאמרים אחרים עסקנו בסוגייה הנוגעת למצבים בהם קרתה תאונת דרכים מצערת וכזו שהובילה לנזקים לרכבים ולפגיעה בנהגים והולכי רגל, כשאחד או יותר מהנהגים שהיו מעורבים בתאונה נהגו ללא ביטוח חובה או מקיף.

במאמר זה נתייחס לנושא של נהיגה ללא ביטוח חובה ומקיף, עוד בטרם התרחשה תאונת דרכים, זאת לצד רצוננו להדגיש את החשיבות והרציונל בקיומם של ביטוחים אלו.

מדוע ביטוח חובה מחייב את כלל הנהגים?

בהתאם לפקודת ביטוח רכב מנועי, לכל כלי רכב חייב להיות ביטוח חובה. על פי החוק בישראל, נהיגה ללא ביטוח חובה מהווה עבירה פלילית, כשהיא עלולה לגרור את נהג הרכב לתוך הליכים משפטיים לא פשוטים, כשאלו יובילו לתשלום גבוה של קנסות והצורך להסתייע בעורך דין שינסה לצמצם, עד כמה שניתן, את העונשים הנלווים למעשים אלו.

ביטוח חובה מיועד לכסות פגיעות גוף בלבד עבור כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים. בין אם מדובר על הנהג הפוגע, נהגים שנפגעו, הולכי רגל במקום או כל אדם אחר.

קביעת המחוקק לחייב את הנהגים בישראל בביטוח שהוא חובה, מקבלת ביטוי בכל נקודת זמן, כשאנו מתפנים להביט בנתונים הכואבים הנוגעים לתאונות הדרכים בישראל. תאונות שבחלק ניכר מהן מעורבים אנשים רבים שנפגעו ברמות חומרה שונות.

במבט חטוף על הודעה לתקשורת שפורסמה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנובמבר 2022, מראה כי רק באוקטובר 2022 התרחשו בישראל כ-683 תאונות דרכים עם נפגעים, כשבתאונות אלו נרשמו כ-1,158 פצועים, כש-130 מהם פצועים קשה. בסך הכל, דווחו למשטרת ישראל לאורך חודש אוקטובר על 2,618 תאונות דרכים – שבע תאונות בממוצע בכל יום.

מאותם נתונים ניתן להבין בצורה חדה וברורה מדוע קיימת חובה על כל נהג בישראל לדאוג לביטוח חובה בתוקף.

מה ניתן לעשות במקרים בהם אף חברת ביטוח אינה מוכנה לבטח נהג בביטוח חובה?

מסתבר כי יש מקרים בישראל בהם נהגים מסוימים מתויגים על ידי חברות הביטוח כסיכון ביטוחי, כשברוב המקרים מדובר בעצם על נהגים שתחת חובתם רשומות עשרות תאונות דרכים.

במקרים אלו, חלק מאותם נהגים נעזרים בעורכי דין, כשאלו סוללים עבורם את האפשרות לבטח עצמם באחת מחברות הביטוח בישראל, כשעורך הדין מהווה את החוט המקשר בין הצדדים ומאפשר לאותם נהגים למלא את חובתם.

עורכי דין מדגישים בפני נהגים, כי במקרים בהם הם נתקלים בסירוב גורף מחברות הביטוח לבטח אותם בביטוח חובה, אין בדבר כל הקלה מבחינת המחוקק ובמקרים בהם שוטר תנועה יעצור אותם לביקורת ויבין כי הם נוהגים ללא ביטוח חובה, הם עדיין יצטרכו לתת את הדין על כך.

במידה וסירובן של חברות הביטוח מותיר את אותם נהגים מבלי היכולת לבטח עצמם בביטוח חובה, זאת חרף מאמצים מצד עורך הדין לקדם עניינם, קיים גוף המוכר בשם “פול”, כשהוא נועד, בין היתר, לבטח נהגים מסורבים בביטוח חובה בלבד.

ניתן לסכם ולומר, כי לנהיגה ללא ביטוח חובה קיימות השלכות עוד בטרם קרתה תאונה ובמקרים בהם הדבר מתגלה, הדבר יוביל לקנסות וענישה מחמירה אף יותר אם הדבר קורה שוב. מנגד, נסיעה ברכב ללא ביטוח מקיף אמנם איננה גוררת ענישה לבדה, אך זו כדאית ומומלצת על ידי כל עורך דין או כל איש מקצוע אחר העוסק בתחום הביטוח.